13 okt 2007 08:12 pm

Gatas Parlament er en norskspråklig revolusjonær rapgruppe fra Oslos østkant bestående av Elling Fragatas, Aslak og DJ Don Martin. Gruppa er pionerer innen norskspråklig hiphop, og sammen med Warlocks er Gatas den eneste rapgruppa som fortsatt har holdt koken siden begynnelsen av nittitallet. Gatas album-debuterte på Tee Productions i 2002 med «Holdning over underholdning» som året etter vant Alarmprisen for beste hiphop-album. Siden da har trioen sluppet tre offisielle Gatas-album, to gatealbum, to samarbeidsprosjekter, en ep, atten musikkvideoer og en bok. Sjekk mye av det på www.gatasp.no

I 2009 slapp Cappelen Damm boka Gatas Parlament – Røverhistorier og raptekster med bandets historie og en komplett samling tekster. Den gikk etter to måneder i andre opplag og er å finne i din bokhandel! I 2011 deltok Gatas Parlament i to delfinaler av Melodi Grand Prix med låta ”Jobbe litt mindre og tjene litt mer” før de røk ut. Kort tid etter annonserte bandet at affilierte produsent og rapper Jester var blitt fast medlem i gruppa. Cirka en måned senere offentligjorde Aslak at han slutter i bandet.


Lengre biografi av journalist og forfatter Øyvind Holen for Rockheim:

Gatas Parlament – Hiphop-gruppe fra Oslo, bestående av brødrene Elling ”Batman” Borgersrud og Aslak Øgrim Borgersrud, samt Don Martin. Gruppa ble dannet i 1993, og ble med EP-en ”Autobahn til union” (1994) den første norskspråklige hiphop-gruppa som ga ut plate. Gatas Parlament er revolusjonære sosialister, og på plate har de helt siden debuten fremmet sine politiske og personlige synspunkter med stor selvsikkerhet og agitatorisk kraft.

Storebror Elling var punker og blitzer, men på tampen av 1980-tallet falt han pladask for politisk hiphop med Public Enemy i spissen. Tidlig på 1990-tallet begynte Durative Booking å arrangere hiphopkonserter på Blitz, noe som lokket oslogrupper som Lament Configuration, Warlocks og Conspiracy 2 Murda til Blitz.

Elling fant raskt tonen med Don Martin i Conspiracy 2 Murda, og Gatas Parlament ble født i 1993. Navnet var inspirert av Carl I. Hagen (som hadde uttalt at ”gatens parlament” styrte Norge etter at demonstranter kastet egg på ham) og den danske hiphopgruppa Vote 4 Truckers’ album ”Gadens parlament” (1990). Aslak ble mer eller mindre shanghaiet til gruppa av storebror.

Gatas Parlament hadde to mål med”Autobahn til union” (1994): De ville vise at det gikk an å rappe på norsk og de ville forhindre at Norge ble med i EU. Det siste målet klarte de greit, men det skulle ta langt flere år å overbevise det norske hiphopmiljøet om at norsk språk kunne brukes i sammenheng med harde beats og smarte rim.

Gruppa ble i utgangspunktet møtt med sterk skepsis fra det etablerte hiphop-miljøet i Oslo, men med sine første plater og konserter plantet Gatas Parlament frøene til den norskspråklige hiphop-revolusjonen. De blir sakte, men sikkert et forbilde for flere norskspråklige rappere, Klovner i Kamp oppstår i beundring av blant andre Gatas Parlament.

EP-en ”Slå tilbake” kommer i 1996, og følges opp av ”Naturkraft” (1997), en protest mot bygging av gasskraftverk, utgitt i samarbeid med Natur og Ungdom. I 1997 danner Gatas Parlament og rapperen og produsenten Jester også hiphop-interesseorganisasjonen Rhythm And Rhymes (RAR), som senere utvikler seg til et plateselskap.

I 1999 gir gruppa ut singelen ”Stem Gatas Parlament”, samtidig som Don Martin slutter for å konsentrere seg om en solokarriere med engelskspråklig rapping i høyt tempo – inspirert av Public Enemy og engelsk ”britcore”. I 2000 slipper han EP-en ”Episode 1 – The Resurrection”, platedebuten til Conspiracy 2 Murda, fulgt av ”The Al Dente EP” (2001) og ”Radio Alarmclock EP” (2003) som Don Martin.

I mellomtiden er Elling og Aslak blitt kjente navn i det norske hiphopmiljøet. Gatas Parlament får forsida i Avis1 og VG i 2000, etter at de skjeller ut kronprins Haakon fra scenen under hiphoparrangementet Norwegian Hood på Rockefeller. I 2001 kommer singelen ”La raseriet strømme”, som raskt blir en livefavoritt.

Likevel: Selv da den norskspråklige rapbølgen ruller over landet i 2000 og 2001 med Tungtvann, Klovner i Kamp, Pen Jakke og Apollo i spissen får Gatas Parlament ikke tilbud fra noen av de etablerte plateselskapene. Redningen kommer fra uventet hold: Tommy Tee hadde tidligere nektet å spille Gatas Parlament på radio, fordi de var ”for dårlige”. Etter at han ville ha med Gatas Parlament på samleplata ”ScandalNavia Vol. 1” (2000), begynner et uventet samarbeid. Debutalbumet ”Holdning over underholdning” (2002) utgis i samarbeid mellom Tommys plateselskap Tee Productions og RAR.

”Holdning over underholdning” får gode kritikker i 2002, og var spekket med politikk, moderat hedonisme, hets av Arbeiderpartiet og politiet, skryt av Oslos østkant, Vålerenga og Gatas Parlament og graffitihyllesten ”Graffiti tidsreiser” (som sampler Knudsen & Ludvigsens «Jeg går her og tegner på veggen»). ”Vi sprer venstreradikal propaganda og oppfordrer folk til å gjøre opprør. Folk må organisere seg for det de tror på sjøl. Vi ønsker å være soundtracket til revolusjonen, for både fagforeningsaktivister og skolebokaksjonister,” sa gruppa til Avis1. Så møter de også uventet motstand fra storkapitalen: Førsteopplaget av albumet på 5000 eksemplarer trekkes tilbake fordi låta ”Nå om da’n” inneholdt en uklart Steely Dan-sample.
I 2003 vender Don Martin tilbake til gruppa, og Gatas Parlament vinner Alarmprisen for beste hiphop-album.

2004 begynner med singelen ”Bombefly”, en hissig protest mot USA, Irakkrigen og president George W. Bush, der trioen ønsker å vise hva krigen i Irak dreier seg om: ”I sjukehuskorridorene kan de treffe en tiøring / Det er derfor de kaller det kirurgisk krigføring / De sprenger opp fattigdom fordi de hater onder/ Bomber universiteter med smarte bomber.”

Før studioalbumet ”Fred, frihet & alt gratis” kommer ut, slipper Gatas Parlament gatealbumet ”Bootlegs, b-sider & bestiser”, med gamle og nye låter fra arkivene. ”Fred, frihet & alt gratis” spilles inn i løpet av 20 dager i Tommy Tees studio, og produseres av Tee, Jester og Definite – med gjestebidrag fra den svenske rapperen Promoe og forfatteren Jon Michelet. Ifølge gruppa selv var dette en langt mer politisk plate enn debuten. ”Vår politiske målsetting med denne plata er å kaste USA ut av Norge,” sa Don Martin til Klassekampen. Omslaget var malt av Rolf Groven, og forestilte et synkende Storting dekorert med brennende amerikanske og ett israelsk flagg.

Protestene mot Irakkrigen og George W. Bush gires opp flere hakk da Gatas Parlament anmeldes til Politiets sikkerhetstjeneste av amerikanske Secret Service, på grunn av nettsida Killhim.nu. Der skrev gruppa at de ville samle inn penger til å hyre en leiemorder som skulle drepe Bush. ”Når Bush nekter å høre på hva verden mener må Bush bort! Vi er naturligvis imot vold og drap, men vi mener at å skyte denne mannen ikke bare er å regne som selvforsvar – det er det eneste fornuftige å gjøre,” het det på nettsiden. Killhim.nu var en uoffisiell oppfølger til ”Tellhim.no”-kampanjen, som samlet inn penger for å trykke en annonse i Washington Post, for å si at fire av fem nordmenn var mot krigen i Irak. Etter mye medieoppstyr i norsk, amerikansk og arabisk presse, ender det med at saken henlegges.

2005 blir et slags hvileår for Gatas Parlament, med to singleutgivelser og turnering, noe som gir Don Martin tid til å gi ut soloalbumet ”Situation Normal All Fucked Up”. På turné i Nord-Norge blir Gatas Parlament og det trønderske skabandet Hopalong Knut ”gjensidig forelska”, og på Bylarm i 2006 gjør bandene sin første felleskonsert under navnet Samvirkelaget.

I 2006 gir Don Martin ut ”Motgift EP”, sammen med sangeren Lena ”Supa” Sayed, søsteren til trommeslager Karim Sayed (BigBang, Marit Larsen m.m.). Hun blir en viktig samarbeidspartner for Gatas Parlament senere, men våren 2006 står i Samvirkelagets tegn. Men gruppas debutalbum ”Musikk” havner først i skyggen av en enkeltlåt, der Samvirkelaget tar tak i den såkalte Obiora-saken.

En måned før ”Musikk” utgis, kommer det fram at bandet i låta ”Stopp volden” navngir en politimann som er under etterforskning for dødsfallet til Eugene E. Obiora. Han døde etter å ha motsatt seg arrestasjon av politiet i Trondheim 7. september 2005. ”Jeg er ikke advokat, jeg er rapper og poet. Men en person døde, liggende på magen med en politimann sittende over seg. Jeg vet ikke hva det heter i juridisk terminologi, men i poesien heter dette drap og mord,” sa Elling til Dagsavisen.

”Stopp volden” fører til stor oppmerksomhet rundt Obiora-saken, fyrer opp under debatten om statlig rasisme og får til slutt justisminister Knut Storberget til å kreve ny etterforskning av saken fra Spesialenheten for politisaker. Politiets Fellesforbund går til retten i protest mot at Samvirkelaget navngir politimannen, og saken ender med at Samvirkelaget vinner saken i Trondhem tingrett. Domstolen fastslår at det er i strid med Grunnloven å forby Samvirkelaget å fremføre og tilgjengeliggjøre låta, men mener samtidig at politimannen i låta faktisk utsettes for straffbare ærekrenkelser. Etter kjennelsen blir det fritt frem å framføre låta, men den var likevel ærekrenkende. Dermed velger Samvirkelaget til slutt å fjerne politimannens navn fra teksten, både på albumet og på konserter. ”Vi følte at fokus var i ferd med å bli helt feil. Dette er ingen injuriesak, det er en sak som handler om rasisme og politivold,” sa Samvirkelaget-vokalist Kristin Jensen til Dagsavisen.

Albumet ”Musikk” utgis i april 2006, og i tillegg til ”Stopp volden” inneholder albumet sanger om Hugo Chavez, Ole Høiland, interiør, opprør og kjærlighet. Det debuterer på en sterk femteplass på VG-lista, foran både Superfamily og Maroon 5, men forsvinner etter fire uker. Etter flere konserter i løpet av året legges Samvirkelaget på is, selv om muligheten for ny musikk fortsatt holdes åpen.
I 2007 holder Gatas Parlament et høyt tempo, med over hundre konserter og innspilling av EP, studioalbum og medfølgende dvd. I tillegg gir de ut et nytt gatealbum med remikser, uutgitt materiale og sjeldenheter fra arkivene: ”93 Til Infinity”.

I 2008 gir Gatas Parlament ut både sitt tredje og fjerde offisielle studioalbum. Supa Sayed hjelper til på ”Counter Strike EP”, en forsmak på albumet ”Kidsa har alltid rett”, og faktisk også gruppas debut på VGs singelliste – 14 år etter platedebuten. ”Vi vil være en kombinasjon av sinte gamle menn og rabiate drittunger,” sa Elling til Dagsavisen om gruppas veteranstatus. Bare Warlocks har holdt på like lenge i norsk hiphop.

Supa Sayed synger på hele fire låter på ”Kidsa har alltid rett”. ”Nå skulle de sett oss i 1993, hvis noen hadde sagt at om 15 år skal vi gi ut låter med ei dame som synger. Og en låt om sjekking. Da hadde vi blitt slått ned,” sa Aslak til Dagsavisen.
”Kidsa har alltid rett” debuterer på tiendeplass på VG-lista, og holder seg der i tre uker til sammen. Med på kjøpet følger en dvd med nye og gamle musikkvideoer, instrumentaler og karaokeversjoner av alle låtene. Gruppa hadde laget musikkvideoer til alle låtene på albumet, og presenterte det med en kinopremiere på Cinemateket i Oslo.

Bandet har heller ikke glemt kunsten å skape medieoppmerksomhet. Trioen gir den etablerte platebransjen langfingeren, da de selv legger ut ”Kidsa har alltid rett” for gratis nedlasting på den kontroversielle svenske nettsiden The Pirate Bay. I august innledes også et fruktbart samarbeid med P3-programmet ”Osenbanden”, der Gatas Parlament og produsent Jester lager flere fortløpende politiske kommentarer, i form av splitter nye låter skrevet og spilt inn i høyt tempo. ”Låtene ble spilt inn hos Jester i Store Studio Holmlia, som regel på en mandag, deretter miksa av Jester på tirsdag kveld og så sluppet på P3 den påfølgende onsdagen,” som gruppa selv forklarte.

I samarbeid med Press (Redd Barna Ungdom) gis to av låtene, ”Rasist mot min vilje” og ”Asylhotell Ritz”, ut på single i protest mot regjeringens 13 tiltak for innstramming av asylretten. Bandet blir så inspirert at de spiller inn noen flere låter, og vips er 2008s andre Gatas Parlament-album i butikkene – ”Apocalypso”. Så i 2008 konkurrerer ikke bare Gatas Parlament om tittelen ”Norges eldste hiphopband”, men også ”Norges mest aktive hiphopband”.

Diskografi
Album
”Holdning over underholdning” (RAR/Tee Productions 2002)
”Bootlegs, b-sider & bestiser” (Noregs rap- og småtaggarlag 2004), gatealbum
”Fred, frihet & alt gratis!” (Tee Productions 2004)
”93 Til Infinity” (Noregs rap- og småtaggarlag 2007), gatealbum
”Kidsa har alltid rett” (Tee Productions 2008)
”Apocalypso” (Noregs rap- og småtaggarlag/Tee Productions 2008)

Som Samvirkelaget:
”Musikk” (MBO 2006)
Singler og EP-er
”Autobahn til union” (1994)
”Slå tilbake EP” (1996)
”Naturkraft” (1997)
”Stem Gatas Parlament” (1999)
”La raseriet strømme” (2001)
”Nå om da’n” (Tee Productions 2002)
”Bombefly/Rackers Delight” (Tee Productions 2004)
”Kammerater” (2004)
”Ungdommens råskap” (2004)
” Gataspill / Antiamerikansk dans (skandinavisk remix)” (Tee Productions 2005)
”Counter Strike EP” (Tee Productions 2008)
”Til ungdommen” (Tee Productions 2008)
”Rasist mot min vilje / Asylhotell Ritz” (Press 2008)

Don Martin solo
Album
“Situation Normal All Fucked Up” (2005)
«Jester & Don Martin sikter på månen og lander på taket» (2009)

Singler og EP-er
“Episode 1 – The Resurrection” (C2M/Noregs rap- og småtaggarlag 2000) (som Conspiracy 2 Murda)
”The Al Dente EP” (C2M/Noregs rap- og småtaggarlag 2001)
“No Introduction Needed / Bombs In Your Brain (RAR 2001) (med Jester)
”Radio Alarmclock EP” (C2M/Noregs rap- og småtaggarlag 2003)
“Motgift EP” (C2M/Noregs rap- og småtaggarlag 2006)

2 Responses to “Biografi”

  1. on 13 feb 2015 at 20:29 Jorunn Thorsen

    Hei.

    Ligger teksten til «Østkantens pøbelvelde» tilgjengelig ett eller annet sted?

  2. on 07 jul 2015 at 3:12 E

    gdamn det var langt borte fra havet biach

Trackback this Post | Feed on comments to this Post

Leave a Reply